vineri, 7 octombrie 2016

Moda de altădată


Să ne amintim de farmecul Bucureştiului de odinioară prin reclamele vechi de modă care spuneau povestea magazinelor cu dichis, dar şi a stilurilor preferate de doamnele şi domnii vremii.


În sufletul vechi al Bucureștilor se regăsește și reclama de modă cuprinsă adesea în paginile revistelor “glossy” din perioada interbelică și postbelică. Ilustrațiunea Română, Trup și suflet, Cinema, Mariana, Moda Nouă Ilustrată sunt doar câteva dintre titlurile acelor publicații care serveau ca inspirație pentru ținutele de zi sau de petrecere ale stimatelor doamne și domnișoare sau ale gentlemanilor care se plimbau pe străzile din centrul unui “oraș al contrastelor” sau pestriț, cum era văzut de călătorii străini. Pe bulevardele Bucureștiului vechi, promenada era prinsă undeva între rafinamentul occidental și pitorescul balcanic, între stilurile franțuzești și englezești cu muselinuri albe, dantelării, umbreluțe pictate, ciorapi de mătase și pantofi ori delicați, dar și cele tradiționale cu iile decorate în spiritual fiecărei regiuni românești, cu opinci și șalvari, colorând atmosfera.



Oricum, nu este de mirare că moda vremii însemna, ca și astazi, o imitare a moravurilor și ținutelor occidentale, bunăoară descoperim pe Calea Victoriei și în zona Lipscani magazine de marochinărie care promiteau “cele mai fine mănuși de damă” (facute după tehnica maestrului german Paul Milker, furnizorul de pielărie și cufere al familiei regale) sau poșetuțe pentru dame “ultimele creațiuni” cu “prețuri fără concurență”. Pentru domnii stilați erau rezervate ghetuțe americane “walk-over”, custome-made, numai la Parcul Carol sau pe Calea Victoriei 36, reclama specifi când, comic pentru noi acum, “a se feri de imitațiuni”. La “Ortopedia Modernă”, un fel de complex comercial interbelic, pe strada Brezoianu, nr. 4, se făceau corsete, centuri, sutiene și desuuri “higienice” după ultima modă franțuzească. Dar, să nu uităm de renumita lenjerie Sana care rămâne “ca nouă”, după cum spune comerciantul, “chiar și după ce ați purtat-o de 100 de ori”, completându-și mesajul alegoric cu “minte sănătoasă în corp sănătos, corp sănatos în lingerie Sana”. Într-un decor frumos desenat, un băiat hamal cu o pălărioară cu șnur, îmbrăcat în uniforma unui hotel, conduce o doamnă elegant spre o maşină Ford, cărând cutiile de la Magazinele Solovici de pe Lipscani, nr. 37, vestite pentru “ciorapi și tricotaje”.




Este foarte interesant de privit spectacolul de fonturi și designuri ale acestor reclame, unele dintre ele având chiar și 5-6 tipuri de fonturi, probabil pentru a menține atenția cititorului pe fiecărui cuvânt pomenit, dar și desenele care treceau de la stilurile broderii- Art Nouveau, Art Deco până la constructivismul geometric al începuturilor de ani ’40. Textele reclamelor erau lungi, explicative, punându-se mai puțin accentul pe construirea unei povești, așa cum se întâmplă în publicitatea de azi, cât mai ales pe valoarea lor utilitară, dar, uneori şi pe tradiția unui produs, cum era cazul acelor boutique-uri de familie.



Dacă tot vorbim de reclame de odinioară, trebuie să o amintim și pe iubita Regina Maria care a fost, într-un fel, prima celebritate din România care a acceptat să devină imaginea unor branduri precum Crema Pond’s, Apa de Colonie “Regina Maria” sau chiar pentru untul cu același nume. Nu era chiar de aici de ‘colo să ai o figură regală care să-ți ambaleze mica afacere într-o poveste.

Ilustratii: Florian Ciobanu

Sursa :
https://revistaescu.ro/2014/06/20/moda-de-altadata/


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu